Reacties

In het dashboard van WordPress is er een instellingen pagina voor reacties:
wpid-wp_rea_1.jpg
Op deze pagina zijn allerlei instellingen met betrekking tot reacties aan te passen. Zo kan je hier de reactie mogelijkheid helemaal uitzetten. Geen reacties toestaan op oude berichten. Toestaan dat iemand anoniem reageert. Bekijk deze pagina gerust eens. Ik zal een aantal opties uitlichten die ik interessant vind.
 
wpid-wp_rea_2.jpg
Hier kan je aangeven hoeveel niveaus diep de reacties mogen gaan. Standaard staat dit op 3. Ik zelf heb dit op het maximum van 10 gezet. Voor discussies is dit heel handig. Op moment dat het maximum niveau bereikt is wordt bij reacties op dat niveau geen reageer knop meer getoond.
 
 
wpid-wp_rea_3.jpgMet deze opties kan je aangeven wat er met reacties moet gebeuren. Ik heb beide vinkjes uitstaan waardoor reactie direct geplaatst worden zonder mijn tussenkomt (geen censuur). Standaard staan beide vinkjes aan. Zelf vind ik deze instelling nogal zinloos. Ik heb zo alleen controle over de eerste reactie van iemand. Iemand kan bewust eerst een nette reactie plaatsen om na goedkeuring allerlei vuiligheid te spuien die direct geplaats wordt. Logischer is het om in ieder geval het tweede vinkje uit te zetten. Als alleen het eerste vinkje aanstaat moet je elke reactie handmatig goedkeuren. Het voordeel is dat je elke reactie zelf als eerste leest. Het nadeel is dat je elke reactie, ook van lezers die al heel vaak gereageerd hebben, moet goedkeuren.
Het altijd toestaan van reacties (zoals ik dat doe) heeft een klein risico in zich. Maar gelukkig biedt WordPress ook de mogelijkheid om achteraf te corrigeren. Daarvoor is er de Reactie pagina in het dashboard:
wpid-wp_rea_4.jpg
Als je met de muis over een reactie gaat dan krijg je een aantal opties te zien:
wpid-wp_rea_5.jpg
De opties “Snel bewerken” en “Bewerken” doen het zelfde, alleen toont “Snel Bewerken” de tekst (en andere gegevens) onder de reactie en toont “Bewerken” deze op een aparte pagina.
Met de opties Weigeren, Spam en Prullenbak worden reacties verwijderd uit de zichtbare reacties. Ze zijn echter niet definitief verwijderd maar staan in de bijbehorende bak:
wpid-wp_rea_6.jpg

 

Naast reactie op je eigen blog zijn er ook nog reacties op blogs die je volgt. Normaal gesproken wordt je niet op de hoogte gehouden van deze reacties, maar WordPress bied je wel de mogelijkheid. Ten eerste kan je bij het plaatsen van een reactie aangeven dat je op de hoogte gehouden wil worden van andere reacties die geplaatst worden bij dat bericht. Deze methode heeft wat nadelen. Je moet onthouden dat je het vinkje aan zet en je moet het bij elk bericht weer opnieuw doen. Gelukkig kan het eenvoudiger. Op de Lezer (Reader) pagina is een optie om de blogs die je volgt aan te passen:

wpid-wp_rea_y1.jpg

Als je bij een blog op bewerken klikt dan kan je aangeven dat je alle reactie via email wilt ontvangen:

wpid-wp_rea_y2.jpg
Ook kan je hier aangeven of en hoe vaak je emails krijgt bij nieuwe berichten. Zo kan je per blog aangeven wat je voorkeur is.

Ik was van plan om een hele serie tips en tricks te schijven maar eigenlijk ben ik er al weer doorheen. Als iemand suggesties heeft dan hou ik mij aanbevolen. En anders is het wachten tot ik zelf weer iets zie wat het delen waard is.

13 reacties op ‘Reacties

  1. janie1983 schreef:

    Ik ben helemaal niet zo technisch en allang blij dat ik het zo al red haha! Maar bij deze super bedankt voor het delen hiervan want dan steek ik ook weer wat op! 🙂

    Like

  2. Handig, zal eens kijken hoe mijn geneste reacties staan ingesteld. Ik vind het ook onzin om eerst alle reacties te controleren. Heb dat dus ook uitstaan. Tot nu toe gaat dat goed, en anders is het zo weer aan te passen in de instellingen 😉 Wel ontdekte ik laatst dat sommige spamreacties geen spam zijn, dus sindsdien controleer ik ook zo nu en dan de spambox. Volgens mij is dat vooral zo als mensen via de website van hun bedrijf gaan reageren.

    Like

    • Ik heb dat ook gehad, een gewone reactie in de spambox. Heel vervelend omdat je geen mailtje krijgt en er meestal na een paar dagen pas achter komt. En je wilt reacties toch zo snel mogelijk geplaatst hebben. Ik weet niet hoe het komt. De betreffende persoon staat bij mij met twee verschillende profielen (en email adressen) in de reactie lijst. Misschien vonden ze dat verdacht.

      Like

  3. Wel handig om een van medeblogger te leren, je geeft duidelijker uitleg dan op het WordPressforum.
    Daar wordt je weinig of helemaal niet geholpen en dat noemt men ondersteuning.

    Wat ik zelf heel jammer vind is dat je geen ongewenste bezoekers/reageerders kunt blokkeren, deze instelling is alleen bij betaalde blogs. Verder kan ik je uitleg helemaal volgen, bedankt om te delen.

    Like

    • Bedankt voor het compliment en graag gedaan.
      Ik heb even voor je gekeken maar er is een manier om reageerders te “blokkeren”. Op de reactie instellingen pagina staan twee grote tekst boxen. “Reacties modereren” en “Zwarte lijst”. Hier kan je het email adres van de reageerder in zetten. Reacties komen dan in de bak “Wachtend” of “Spam”. Je kan ze dan verwijderen of alsnog toestaan.

      Like

    • Iedereen moet inderdaad zijn eigen keuze maken. Een keuze die goed voelt. En als je weet welke keuzes je hebt dan kan je een bewuste keuze maken. Dan is zelfs het niet aanpassen van de standaard WordPress instelling een bewuste keuze.

      Like

  4. Weer top Adam!
    Misschien kun je je ook eens verdiepen in dat wonderbaarlijke volg en ontvolg gebeuren. Ik heb meerdere mensen gehoord over dit euvel maar niemand snapt hoe het komt. (Opeens blijk je niet meer te volgen….meestal kom er pas achter als ik denk “wat schrijft diegene weinig”).

    Like

Plaats een reactie